sd
كدخبر: ۱۲۴۲۲
تاريخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۲
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
ماشین‌های سنگین چیني،جاده‌های ایران را ناامن می‌کنند
رانندگی ماشین‌های سنگین جزء مشاغل سخت است، اما بازنشستگی این حرفه30ساله است/ عدم وجودپایانه حمل‌ونقل درقم، یکی ازبزرگترین مشکلات رانندگان ماشین‌های سنگین درقم است.
ایلنا، یک راننده ماشین‌های سنگین، گفت: ماشین‌های سنگینی که اخیرا از کشور چین وارد می‌شوند، فاقد استانداردهای لازم برای یک ماشین سنگین هستند، که از آن جمله می‌توان به کیفیت پایین ترمز آن و... اشاره کرد که ایمنی را در نهایت از جاده‌ها سلب خواهد کرد.

روح الله کاوندی راننده ماشین‌های سنگین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قم، اظهار داشت: رانندگی ماشین‌های سنگین جزء مشاغل سخت جامعه است، اما بازنشستگی این حرفه براساس مشاغل سخت که 20ساله بازنشست می‌شوند، نیست و در این شغل رانندگان بعد از 30سال بازنشست می‌شوند.

وی گفت: با وجود تورم رو به افزایش در طی سال‌های گذشته، متأسفانه نرخ کرایه ماشین‌های سنگین تفاوت چندانی نکرده است.

این راننده ماشین‌های سنگین بیان داشت: جاده‌های کشور کشش این همه ماشین‌های سنگین و سبک را ندارد، که بیشترین مشکلات در این زمینه برای رانندگان دائمی جاده‌ها که رانندگان ماشین‌های سنگین هستند، به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: امنیت کم بعضی از جاده‌ها، مخصوصا جاده‌های مرزی کشور باعث بروز مشکلات بسیاری برای رانندگان ماشین‌های سنگین شده است و علاوه بر آن عدم وجود کمپین(استراحت گاه) مخصوص ماشین‌های سنگین در جاده‌ها، نیز یکی دیگر از مشکلات رانندگان ماشین‌های سنگین در ایران است.

روح الله کاوندی گفت: بندر عباس با آن حجم بالای ترانزیتی و حمل و نقل کالا، تنها 2جایگاه سوخت گازوئیل را دارد، که این امر برای کلیه رانندگان ماشین‌های سنگین سراسر کشور مشکلاتی را به وجود آورده است؛ برای مثال یک بار برای سوخت گیری در بندر عباس از ساعت 7شب تا 7صبح فردا در صف جایگاه برای سوخت گیری بودم.

وی خاطرنشان کرد: از طرف مسؤولین اعلام شده است که ماشین‌های سنگین با عمر25سال فرسوده محسوب می‌شوند، و باید با ماشین‌های جایگزین تعویض شوند، اما هرساله که تعدادی از ماشین‌های سنگین به عمر 25سال می‌رسند، به بیشتر رانندگان این ماشین‌ها وعده سال آینده داده می‌شود و ممکن است این وعده سال آینده تا چندین سال تکرار شود.

این راننده ماشین‌های سنگین ادامه داد: به دلیل وعده‌های هرساله مسؤولین برای تعویض این ماشین‌های فرسوده، رانندگان این ماشین‌های فرسوده از ایمن کردن ماشین‌های خود به دلیل این که امید به تعویض ماشین خود در سال آینده دارند، غافل می‌شوند که این امر در نهایت به نا امنی بعضی ماشین‌های سنگین می‌انجامد.

وی افزود: علاوه بر این مشکلات در تعویض ماشین‌های فرسوده سنگین، از طرف مسؤولین اعلام نشده است که چه ماشینی را به عنوان ماشین جایگزین تحویل می‌دهند.

روح الله کاوندی بیان داشت: اگر قرار است که که ماشین‌های چینی را جایگزین ماشین‌های فعلی کنند، رانندگان ماشین‌های سنگین به دلیل نا امن بودن این ماشین‌ها راضی نیستند که ماشین چینی را تحویل بگیرند، چرا که رانندگان به دنبال ماشینی مطمئن و ایمن هستند.

وی خاطرنشان کرد: ماشین‌های سنگین که اخیرا از کشور چین وارد می‌شوند، فاقد استانداردهای لازم برای یک ماشین سنگین هستند که از آن جمله می‌توان به کیفیت پایین ترمز آن و... اشاره کرد که ایمنی را در نهایت از جاده‌ها سلب خواهد کرد.

این راننده ماشین‌های سنگین گفت: تمامی رانندگان ماشین‌های سنگین راضی هستند که پولی بسیار بیشتر از مبلغ ماشین‌های وارداتی چینی را برای خرید و یا تعویض یک ماشین مطمئن و ایمن بپردازند.

روح الله کاوندی گفت: عدم وجود پایانه حمل و نقل ماشین‌های سنگین در قم، یکی از بزرگترین مشکلات رانندگان ماشین‌های سنگین در قم است.

وی ادامه داد: متعاقب عدم وجود پایانه حمل و نقل برای ماشین‌های سنگین در قم، رانندگان ماشین‌های سنگین مجبورند که ماشین‌های خود را به داخل شهر و به نزدیکی محل سکونت خود ببرند که این امر موجبات ناراحتی به حق همسایگان این راننده‌ها را به دنبال دارد که گاها هم به شکایت از رانندگان این ماشین‌ها توسط همسایگان می‌انجامد.

این راننده ماشین‌های سنگین افزود: اگر پایانه حمل و نقل وجود داشته باشد، نرخ حمل بار ثابت است اما به علت نبود یک پایانه در استان قم، نرخ تعیین شده بار توسط باربری‌ها که عمدتا به صورت توافقی است، صورت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: اگر حتی یک روز، کلیه رانندگان ماشین‌های سنگین فعالیت نکنند، کار کشور دچار مشکل می‌شود، اما همین رانندگان هیچ گاه آن طور که باید دیده نمی‌شوند و به آنها اهمیت چندانی داده نمی‌شود.

* نام:
ايميل:
* نظر:
تازه‌هاي سايت: